APTEKA KAMAGRA

Zastępowanie cukru słodzikami – czy to dobry pomysł?

Acesulfam, aspartam, a może miód i syrop klonowy? Na rynku dostępnych jest bardzo wiele alternatyw dla tradycyjnego, białego cukru. Niestety, nie wszystkie są tak samo zdrowe. Nie wszystkie też są bezpieczne, szczególnie dla osób otyłych i diabetyków. Najlepsze okazują się słodziki naturalne, takie jak stewia, erytrol czy ksylitol.

Lekarze i dietetycy już od wielu lat ostrzegają przed szkodliwym wpływem białego cukru na ludzki organizm. Ze względu na bardzo wysoki indeks glikemiczny, nadmiar cukru w diecie może przyczynić się do rozwoju cukrzycy, otyłości i wielu innych chorób. Ceniony przez długi czas cukier trzcinowy również został zdeklasowany jako niewiele zdrowszy od białego. Alternatywą dla cukru są słodziki. Okazuje się jednak, iż nie zawsze są one bezpieczne dla zdrowia.

Co kryje się w słodziku

Substancjami słodzącymi używanymi do produkcji popularnych słodzików są przede wszystkim aspartam, acesulfam K. i sukraloza – związki chemiczne o słodkim smaku, jednak niższej kaloryczności. Dodaje się je do dżemów, przetworów, gum do żucia, dietetycznej żywności czy napojów. Słodziki dostępne są także w formie drażetek, proszku oraz płynu.

Oprócz wymienionych powyżej słodzików syntetycznych dopuszcza się stosowanie także półsyntetyków, m.in. sorbitolu, mannitolu i ksylitolu. Pozyskiwane są one w sposób naturalny z roślin – śliwy, kłącza perzu oraz brzozy.

Słodziki syntetyczne

Teoretycznie aspartam, acesulfam i sukraloza mają niższy indeks glikemiczny i mniej kalorii niż cukier. W praktyce jednak słodziki syntetyczne, mimo iż nie są trawione przez ludzkie enzymy trawienne, mogą u niektórych osób podnosić poziom cukru we krwi. Naukowcy Instytutu Naukowego Weizmanna w Izraelu dowodzili, iż ma to związek z oddziaływaniem substancji zawartych w słodzikach na mikroflorę jelit. U niektórych osób zamiana cukru na słodzik wywołała aż 2- i 4-krotnie większy wzrost poziomu glukozy we krwi. Paradoksalnie więc chroniąc się przed cukrzycą, możemy szybciej się jej nabawić.

Nieco inną drogę przeszła sacharyna. Niegdyś bardzo popularna, została przez badaczy zidentyfikowana jako potencjalnie rakotwórcza i szybko wycofana z rynku. Trudno przewidzieć, jakie dalekosiężne skutki wywoła wieloletnie stosowanie innych słodzików. Wiadomo, iż np. długotrwałe stosowanie aspartamu może powodować bóle głowy, nudności, nadpobudliwość, a nawet problemy ze wzrokiem i słuchem.

Słodziki naturalne

Obecnie coraz więcej osób zrezygnuje ze słodzików syntetycznych na rzecz m.in. ksylitolu, stewii, erytrolu i tagatozy. Wszystkie mają znacznie niższy niż cukier indeks glikemiczny i mniejszą kaloryczność. Ich dodatkową zaletą jest to, że nie powodują próchnicy. Słodziki naturalne są znacznie zdrowsze zarówno od cukru, jak i od słodzików syntetycznych.

Naturalnymi zamiennikami cukru mogą być też m.in. syrop klonowy, miód, melasa, syrop glukozowo-fruktozowy czy syrop z agawy. Z ich stosowaniem należy jednak uważać – dotyczy to szczególnie diabetyków oraz osób próbujących zrzucić zbędne kilogramy. Te naturalne słodziki mogą bowiem powodować przyrost wagi i podnosić stężenie cukru we krwi.